Administrar

Les Festes de Sant Sebastià i l´"Operació Chenoa"

pobler | 19 Gener, 2008 17:47 | facebook.com

La música pop s'avança a la revetla i omple la plaça d'Espanya


La cantant mallorquina Chenoa fou l'actuació estrella del concert

Festes de Sant Sebastià

La cantant mallorquina Chenoa fou l'actuació estrella del concert


J.A.R. Palma.


L'emissora musical 40 Principales Mallorca presentà la gran festa pop dins del programa de festes de Sant Sebastià 2008 amb un ample repertori musical que conclogué amb la mallorquina Chenoa i que congregà un fervorós públic, sobretot jove. Ahir vespre la plaça d'Espanya s'omplí de públic adolescent per presenciar l'actuació d'alguns dels artistes que triomfen en les llistes d'èxits i, sobretot, de la seva admirada Chenoa, que estava previst que començàs la seva actuació cap a les dotze del vespre.

A les 21.00 hores compareixien els presentadors de la gala per donar pas a la primera de les actuacions, la de l'artista local Álex Manga, que interpretà tres temes del seu repertori. Després tocà el torn a Aurora Vàzquez, que va enlluernar el públic amb la seva veu i simpatia. Els Tanga Team posaren la nota d'humor a la vetlada amb el seu èxit Ponte Tanga.

Al tancament d'aquesta edició, Cristina Esteban, David Tabaré, Melocos, Diego Martín i els malaguenys Efecto Mariposa havien de continuar atiant l'ambient per preparar el públic per a l'actuació estrella del concert: una espectacular Chenoa que repassaria els temes dels seus darrers treballs.

Diari de Balears (19-I-08)


EU té tota la raó del món quan afirma que l'"Operació Chenoa" engegada per Maria Antònia Munar "supera tots els límits del folklorisme". Ara bé, la presidenta del "vertader Govern de Mallorca" té una virtut que sempre li hem reconegut: s'ha especialitzat en posar nerviosa tota la classe política de les Illes i vos puc ben assegurar que ho aconsegueix d'una manera clara i llampant. Tot l'hi serveix. I la presidenta del Consell té encara més virtuts: ens sap entretenir a la perfecció amb sortides inesperades que animen el somort panorama polític quotidià. En el fons, i ho hem de confessar ben sincerament... què faríem els comentaristes polítics sense les seves moratòries, les baralles amb benestar social, la lototrot o l'"Operació Chenoa" de torn? Maria Antònia Munar ha obert la boca i ja tenim tots els mitjans de comunicació en marxa, uns lloant, els altres atacant la nova iniciativa per eclipsar el contrari. Si en la política actual serveix qualsevol cosa per arribar amunt... per què ens hauríem de queixar si la presidenta vol encoratjar una allota que aspira a triomfar en la música? (Miquel López Crespí, febrer de 2002)


"Operació Chenoa" (un article de febrer de 2002)



EU té tota la raó del món quan afirma que l'"Operació Chenoa" engegada per Maria Antònia Munar "supera tots els límits del folklorisme". Ara bé, la presidenta del "vertader Govern de Mallorca" té una virtut que sempre li hem reconegut: s'ha especialitzat en posar nerviosa tota la classe política de les Illes i vos puc ben assegurar que ho aconsegueix d'una manera clara i llampant. Tot l'hi serveix. I la presidenta del Consell té encara més virtuts: ens sap entretenir a la perfecció amb sortides inesperades que animen el somort panorama polític quotidià. En el fons, i ho hem de confessar ben sincerament... què faríem els comentaristes polítics sense les seves moratòries, les baralles amb benestar social, la lototrot o l'"Operació Chenoa" de torn? Maria Antònia Munar ha obert la boca i ja tenim tots els mitjans de comunicació en marxa, uns lloant, els altres atacant la nova iniciativa per eclipsar el contrari. Si en la política actual serveix qualsevol cosa per arribar amunt... per què ens hauríem de queixar si la presidenta vol encoratjar una allota que aspira a triomfar en la música?

O potser sí que haurem de queixar-nos quan les qüestions de què tracta són tan greus, per bé que les aparences siguin tan grotesques.

Vejam. L'afer Chenoa presenta algun vessant en què la coneguda capacitat de Munar per al viratge adquireix dimensions espectaculars. Tothom deu recordar les declaracions contra la immigració i el control de població fetes per Munar l'estiu de l'any passat. Aleshores la presidenta maldava contra els "nous mallorquins" que amb la seva fastigosa presència podien posar en perill la història i tradicions de Mallorca. Munar demanava un control estricte d'aquesta gernació de "moros, sudaques i forasters" que "convertiran l'illa en una terra de pobres". La consellera Fernanda Caro i multitud de collectius socials criticaren públicament aquestes "grans aportacions" a la nostra convivència diària. Qui signa aquest article, preocupat per l'avenç de l'extrema dreta, recorda que li demanà humilment un canvi d'assessors d'imatge i que tornàs a centrar-se com el passat.

Bé, han passat els mesos i ja tenim el resultat d'aquella reflexió que li demanàvem els progressistes. Un resultat prou inquietant, d'altra banda. Convertir una persona en símbol representatiu d'una collectivitat significa crear models, exemples a seguir. L'allota en qüestió, Chenoa, viu a Mallorca com podria viure a Burgos (això sí: amb ensaïmades i butifarrons pel mig). Si la presidenta Munar considera que això és modèlic i constituiex un exemple digne de seguir fins a l'extrem que aquesta persona ha d'esser un símbol de Mallorca, el missatge que la presidenta Munar llança als ciutadans d'aquesta illa és que l'immigrant fa molt bé de no integrar-se.

D'altra banda, faríem bé de demanar-nos quina mena d'interessos culturals ni de valors ètics hi ha en vincular la "dignificació" de Mallorca amb un programa televisiu presentat en clau de reality-show (en l'onada del monstruós Gran Hermano) i que té com a columna vertebral l'esperit de competitivitat en nom de l'èxit comercial.

Amb l'"Operació Chenoa", defensant una simpàtica noia que té per nom Laura Corradini i Falomir, Maria Antònia Munar accepta públicament que els "nous mallorquins" poden estar a l'avantguarda de la defensa de la mallorquinitat. És un avenç polític i ideològic considerable que tots els seus crítics haurien de reconèixer. No solament s'ha "centrat" en qüestions de racisme sinó que ha deixat endarrere els sectors progressistes i ara, amb tan lloable campanya d'integració i suport, s'ha collocat a l'esquerra de l'esquerra. Mai més ningú no podrà dir que la presidenta s'ha deixat portar per determinades influències lepenianes. Crec que hem de ser objectius en les nostres apreciacions. Acceptar com a mallorquina Laura Corradini i Falomir és una decisió d'abast històricouniversal que demostra la comprensió, l'acurat tractament del problema nacional als Països Catalans i l'extremat tacte polític de la nostra classe política.

Però no acaben aquí els encerts de Maria Antònia Munar. Avui matí he trobat pel carrer un hoteler amic meu que anava una mica esperitat amb tot l'embalum de l'"Operació Chenoa". L'hoteler em deia: "Ja ho veus que és de viva la presidenta. Amb quatre euros ha fet més per promocionar Mallorca que Celestí Alomar amb els desset milions de pessetes que costaren les croquetes de Madrid!". No vos descobriré cap secret si dic que l'hoteler considera qualsevol possible reducció en el nombre de turistes que ens arriben com un atac personal a la seva butxaca. És per això mateix que adora els nostres reis, els artistes, Maria Antònia Munar, Chenoa i totes les personalitats que puguin ajudar a portar més gent a les llles.

Però qui anava vertaderament cappiu era un altre company, un professor del PSM, que caminava pel carrer de Blanquerna amb cara de prunes agres. "Ja hi tornam a ser!" -m'ha escomès, de seguida que m'ha ullat. "Tots els diaris són per a ella i això que aquesta alloteta encara no ha guanyat el Festival representant a Espanya! M'ha convidat a fer un tallat en el bar que fa cantonada amb el carrer Antoni Marquès i, més trist que un ca atupat, ha continuat: "Ha organitzat la campanya com de costum. Ningú no en sabia res en el Consell. Durant tot el dia ha tengut entretinguts els nostres consellers que ja s'ensumaven alguna cosa. Malgrat això no hi ha hagut forma de descobrir res. Quan ens hem adonat ja hi havia quaranta televisions, ràdios, revistes, diaris, la premsa del cor... Era impressionant com dirigia l'"Operació"!! Amb el telèfon a la mà, donant ordres aquí i allà. Talment com si s'entrenàs per a les properes eleccions. Ja podem preveure el que a partit d'ara s'endevindrà! Guanyi o no guanyi a Tallin Laura Corradini, ja et pots imaginar la plaça de braus plena de joves de gom a gom i Maria Antònia Munar donant la volta, amb un ram de flors a la mà, saludant la gent amb una gran rialla de satisfacció als llavis. Els joves eren un sector estratègic que hauríem d'haver guanyat nosaltres! Ara ja té les persones majors, els caçadors, els amants de la lototrot... i per si encara mancàs alguna cosa... ens roba els joves! Perdrem la batalla de Palma, ho veig ben clar".

Però el que no sap el meu amic del PSM és que Maria Antònia Munar no ha acabat aquí la seva campanya de promoció dins del món de la joventut. Una de les secretàries del Consell (i que en el passat militava dins de l'OEC, amb Mateu Morro i Antoni Mir) m'ha explicat que la presidenta vol ajudar a solucionar els problemes de la joventut mallorquina de bon de veres. Estar a l'avantguarda de la promoció de l'"Operació Triunfo" de Televisión Española només ha estat el començament del que pensa fer. Munar ha descobert que els afeccionats a la música, els nombrosos grups nostrats que volen tocar rock, ball de bot o música ètnica no tenen un miserable lloc d'assaig. En tota Mallorca no hi ha un edifici amb un parell de sales per a practicar amb els seus instruments. Ni quatre cadires de bova tenen els nostres joves! Imaginau els centenars d'allots i allotes que no poden somniar en triomfar just perquè no disposen cap local per a poder tocar música en condicions! Però a partir d'ara tot serà diferent. Copsada aquesta urgent necessitat d'ajudar el jovent, la propera decissió del Consell Insular de Mallorca serà trobar una sala gran, adequar les habitacions per assajar (un constructor amic li ha dit que no val tant bastir una nau en el Polígon, rehabilitar un casal en el centre de Ciutat).

"Serà una despesa insignificant", ha dit a l'arquitecte que ja dissenya el projecte. "Els nostres grups de ball de bot, aquells que volen tocar rock, els amants de la música ètnica sempre han fet mostra de la seva mallorquinitat... Qui millor que el Consell per ajudar-los?".

Miquel López Crespí

Llibres de l´escriptor Miquel López Crespí (Web Ixent)

Articles d´actualitat política de l´escriptor Miquel López Crespí

Comentaris

Afegeix un comentari
ATENCIÓ: no es permet escriure http als comentaris.

Els comentaris són moderats per evitar spam. Això pot fer que el teu escrit tardi un poc en ser visible.

 
Powered by Life Type - Design by BalearWeb - Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS