Administrar

Egipte en el record (articles i poemes): Gabriel Janer Manila i Miquel López Crespí

pobler | 19 Setembre, 2011 05:30 | facebook.com

(2 vídeos) Escric a bord d´una nau que navega lenta en les aigües del Nil. He partit de Luxor devers migdia. Horabaixa, el sol cau cap al desert de ponent. Aquí, en una vall pedregosa i àrida eren enterrats els faraons del nou imperi, més de mil tres-cents anys abans de Crist, perquè a aquesta banda del riu situaven els paisatges de la vida eterna, el regne de les ànimes. La tarda és càlida. A la ribera, vora una plantació de canya dolça, pastura un ase solitari. Més avall, entre palmeres, un pastor mena un ramat de cabres.


Més enllà del desert


Per GABRIEL JANER MANILA, escriptor



Escric a bord d´una nau que navega lenta en les aigües del Nil. He partit de Luxor devers migdia. Horabaixa, el sol cau cap al desert de ponent. Aquí, en una vall pedregosa i àrida eren enterrats els faraons del nou imperi, més de mil tres-cents anys abans de Crist, perquè a aquesta banda del riu situaven els paisatges de la vida eterna, el regne de les ànimes. La tarda és càlida. A la ribera, vora una plantació de canya dolça, pastura un ase solitari. Més avall, entre palmeres, un pastor mena un ramat de cabres. És com si tornàs a passar, després de tants d´anys, pels mateixos indrets que la meva imaginació, en aquell temps en què vaig ser un infant temorec, s´afigurava davant els pessebres casolans i rústecs: un braç de verdor, unes palmeres, mitja dotzena d´animals, una barraca de pedra coberta de branques i una barca ancorada vora un pedregar. Més enllà del desert, el sol s´amaga entre les tombes.

A aquestes terres, fa més de tres mil anys, el jove faraó Akhenaton s´empescà que l´únic déu vertader era el sol: la llum que neix del sol i expandeix la vida. Era un déu creador, vinculat a les idees d´igualtat i amor a la natura. Es tracta d´un déu únic, però que es multiplica en infinites formes: en una espiga de blat, en un singló de raïm, en una cadernera, en un ésser humà, en una magrana. Els múltiples braços de la llum del sol arriben a tots. I no hi ha –trobam escrit en una tomba– cap altre déu com ell. És el déu que es multiplica, però que només és un. No és el sol, sinó la llum del sol que produeix la vida. És el concepte d´aquesta llum que s´expressa en l´escriptura jeroglífica, en el sentit d´il·luminació. Aquesta llum s´ha creat a si mateixa i ha creat el món; però també el manté viu. Féu construir temples al nou déu i tractà de neutralitzar els clergues d´Amon, que no es resignaven a acceptar l´únic déu. Probablement, la revolució religiosa d´Akhenaton és a la base dels monoteismes que han forjat la vida i la cultura de molts homes i pobles. La persecució contra les nombroses divinitats del panteó tradicional fou el signe de la voluntad del faraó de conduir els creients cap al monoteisme. Alguns egiptòlegs pensen que fou un dictador sense pietat i el situen a la base dels sistemes totalitaris, tan antics com moderns. D´altres, diuen que era un poeta i un místic. En resta la temptativa d´explicar l´univers a partir d´un principi únic: la llum del sol. Però féu, alhora, una invenció terrible: començà a distingir des del poder el que és vertader del que és fals. Va pensar que tenia la veritat en exclusiva, els altres la mentida. A la seva mort –va morir jove i probablement no fou de forma natural–, el seu fill Tutankhamon restablí el vell ordre religiós. A partir de llavors els egipcis tornaren a servir-se d´un falcó, d´una vaca, d´un escarabat, d´un ca, d´un cocodril per representar els déus. És lluna creixent. Els temples es perden en l´obscuritat de la nit, més enllà de les ombres. El Nil, exhuberant i pròdig, torna a esser poderós i creix com la lluna. Haurem d´esperar que el sol torni a néixer d´entre les pedres. La barca navega tranquil·la, riu amunt, cap als meandres d´Asswan. Osiris, el déu de la regeneració de la terra, ens espera per al judici.

Diario de Mallorca (20-XI-2010)

Egipte en el record


Per Miquel López Crespí, escriptor


PROP D'ATBARA



Força al sud, a l'alçada de Khartum,

el Nil Blanc i el Nil Blau s'uneixen per a davallar cap al Nord,

franquejant sis cascades fins a Aswan.

Prop d'Atbara, un vell predicador ens va recitar

qui sap quines pregàries adreçades a déus de marbre molt clivellat.

Tenies els ulls oberts mentre provaves de retrobar

la pista de totes les cosmogonies egípcies desfetes pels segles.

Escoltar els versos de la sura caient lentament dels seus llavis.

Saber que mai més no tornaríem a Abu Simbel,

que s'anava entelant l'accent,

aquella càlida tonalitat interior que ens agombolà fins aleshores.

La teva presència vessava com un riu de sang enmig del paisatge.

Ara ja sabíem de les mentides del rei Menes,

del naufragi final d'obeliscs,

columnes,

temples i piràmides.

Memfis, coberta per tota l'arena del desert.

Els fel.lahs es consideraven rics quan tenien una mica de pa,

un poc de formatge,

quatre cebes i una tassa de te ensucrat.

La carn era l'àpat especial dels grans dies de festa.


EL TEMPLE D'OSIRÈION


Renaixien, sota el caos de les aparences,

els camps tan ben regats del Nil,

plantats de canya de sucre i de poms de palmeres.

Provava de recuperar el teu somriure esvanit

sota les primeres turbonades d'una inexplicable tardor espiritual.

Al temple d'Osirèion, en el silenci ple de déus esquarterats pel temps,

sol en les sales travessades per les rates-pinyades,

esmorteint com podia el dolor que pugnava per fer esclatar les venes,

constatava que aquella atmosfera desposseïda

no devia haver canviat gaire des de l'època de Ramsès II.

En el somni, els lleugers relleus estaven pintats

de colors llampants com en el nostre darrer viatge fugint del neguit.


LUXOR


Al teu davant els jocs de llum entre les columnes

del gran temple de Luxor i, vora el riu, el fang que ha donat vida a aquest país d'asfixiants

monuments i esveltes palmeres

naixent de les calcigades arenes movedisses.

Si pots superar l'aclaparament produït per la immensitat del lloc,

si, enfonsant el teu esguard en el caos de les ruïnes,

ets capaç de temptejar amb l'esperit

les esveltes columnes de les sales prohibides i,

agenollat sota un sol que crema,

et veus amb força per a penetrar dins la sala hipòstila,

sentiràs de nou retronar els sacerdots d'Ammon

oferint sacrificis als cocodrils sagrats del Nil

o als esmunyedissos escarabats que amb els seus moviments

havien de decidir la sort de milers de presoners.

No hi cerquis endevinances provinents d'altres galàxies

en els jeroglífics grafiats en la foscor de Karnak o d'Idfu.

Els faraons vivien en palaus de marbre,

els constructors de les piràmides en pobres cases de palla.


PEREGRINACIÓ A ABIDOS


Millor desaparèixer, perdre-se lluny,

cap al sud,

vers contrades antany desèrtiques i salvatges

avui solcades per falutxs plens de turistes cridaners,

Tebes, Hathor la daurada, peregrinació a Abidos

enmig de parades de catifes i babutxes àrabs,

venedors de ciris i espècies,

amb tot de falsos Amenhoteps i Ramsès de guix pintats de porpra.

Millor lluny de les nostres ciutats metàl.liques,

fent costat a nòmades amb turbants, captaires barbuts

ensinistrant llefiscosos escurçons,

últim reflex d'un art immemorial a punt d'apagar-se.

Millor amb els fellahs i llurs esposes d'aspra bellesa condormida

sota les palmeres, santuaris coptes emblanquinats fa molts segles

amb gallines i ànecs fent camí entre sants de fusta.

Millor amb els peus nus caminant pels passadissos deserts de Luxor

a la recerca d'àmbits molt lents,

les estàtues cantants de Memnó,

vertiginosos idil.lis

amb antiquíssimes deesses ensorrades pels segles

i cites nocturnes amb Justine,

-Durrell sempre en la butxaca-.

Millor entre els olors del Caire

-dolçosa i acre fortor d'adoberies-,

descobrint la mesquita de Saiedna Hussein

sota vibrants,

esponeroses invocacions a Al.là,

les esverades mirades prodigioses dels infants

que juguen tot el dia en la Ciutat dels Morts.

Millor no esser-hi quan el guia xiuli per tornar a l'hotel.

Un cairota més invocant el nom de Déu,

aturant el temps mentre xarrupa un te amb menta

indiferent a la remor del monstre asfàltic

que engoleix perfums,

tota l'electricitat estàtica de l'ambient.

Millor amb els pagesos saquejadors de tombes,

enfront del temple de Medinet Habu,

descalç,

en cercle,

martellejant la pols

-sismogràfic registre dels tambors-,

a la recerca de noves sensacions,

inesgotables desigs,

salmodiant eternament el nom d'Al.là,

com Anselm Turmeda,

mestre d'aquella fórmula màgica

que ens permet les més vertiginoses reencarnacions.


Comentaris

Afegeix un comentari
ATENCIÓ: no es permet escriure http als comentaris.

Els comentaris són moderats per evitar spam. Això pot fer que el teu escrit tardi un poc en ser visible.

 
Powered by Life Type - Design by BalearWeb - Accessible and Valid XHTML 1.0 Strict and CSS