pobler | 24 Març, 2011 12:47 |
"Com si l'esperit de revolta i de justícia, el seu tremp fort i resolt que l'ha mantingut, sense fer-se concessions, sobre la línia difícil d'una coherència ben assimilada, a cops de ploma i de lleialtat, hagués nascut amb ell i formàs part de la seva ànima." (Antònia Vicens)
Miquel López Crespí, la prosa concupiscent.
Per Antònia Vicens
"Supòs que això, ferir-nos, és el que es proposa en Miquel. Tirar-nos a la cara la vergonya més rònega. I, amb una mica de sornegueria, i un pessic de cinisme, crear-nos malsons."
"L'obra d'en Miquel López Crespí, però, camina tota sola, sense les crosses de cap moda, ni la protecció de cap capella literària. No necessita tenir ciris encesos. Ni rebre efluvis que l'entabanin."
"Com si l'esperit de revolta i de justícia, el seu tremp fort i resolt que l'ha mantingut, sense fer-se concessions, sobre la línia difícil d'una coherència ben assimilada, a cops de ploma i de lleialtat, hagués nascut amb ell i formàs part de la seva ànima."
De tot d'una, quan vaig veure'n el títol, Vida d'artista1, vaig pensar en la possibilitat que en Miquel hagués afluixat, durant una temporadeta, la seva caparrudesa d'anar recordant-nos, llibre rere llibre, la història dissortada d'aquest petit país, la dels seus habitants, que viuen en una constant i evolutiva esquizofrènia quant a identitat, renegant del seu tarannà que ell ha viscut tan a fons, del tot implicat.
En el seu llibre de memòries, el polèmic L'Antifranquisme a Mallorca (1950-1970), ens conta que va començar a escriure a la revista del col·legi La Salle, i que de ben jovenet ja fou corresponsal clandestí de Ràdio Espanya Independent. Com si l'esperit de revolta i de justícia, el seu tremp fort i resolt que l'ha mantingut, sense fer-se concessions, sobre la línia difícil d'una coherència ben assimilada, a cops de ploma i de lleialtat, hagués nascut amb ell i formàs part de la seva ànima.
Per tant em vaig endinsar per la geografia del llibre, amb el mateix sentiment, encuriosit, xafarder, i alhora temorenc i compassiu en què una nit sense cap escletxa de lluna em passejaria per un carrer desconegut, cada conte una finestra oberta a la dissort, insatisfacció, mancances. Soledats i penúries esfereïdores de tan quotidianes.
I amb aquest estat d'ànim, les passes de falset, vaig guaitar dins ca l'artista pintor, un home ple de quimeres, d'idees revolucionàries, que espesses vegades es reunia amb amics, artistes com ell, i plegats lluitaven per a acostar l'art al carrer. Però vaig haver de passar el mal tràngol de contemplar la seva dona durant un dels seus habituals atacs d'histerisme, ja que era la clàssica doneta de moral rectíssima, que es casa creient que l'home és un avenc de satisfaccions i luxe i llavors, en adonar-se que les perspectives referents al matrimoni eren equivocades, veient, experimentant, que l'home també pot ser dèbil, vulnerable i quimèrica, del tot desesperada i insatisfeta, no feia més que escridassar-lo. Es queixava que, amb les seves idees, mai del món no podria, com fan les seves amigues casades amb buròcrates, anar ben mudada i canviar de cotxe cada un parell d'anys. I vaig haver d'escoltar, amb els pèls de punta, quan li tirava a la cara que era un fotut pintor de quadres, i ho feia amb un to de veu que l'implicava, com si el pobre home tingués una malaltia que la pogués contagiar. Pigota o ràbia.
Encara trasbalsada per aquesta primera incursió a casa d'altri, vaig mirar darrere les vidrieres del dormitori d'un matrimoni vell en el moment just que ell, fredolenc, desreveït, hi entrava a veure l'esposa i li oferia un ramell tot esperant, desitjant, reconciliar-se amb tota una miserable convivència, plena de gestos malentesos i terrors compartits.
És una prosa que arriba a ser concupiscent de tan despullada, com si en Miquel volgués adaptar la desolació que pateixen els seus personatges a la devastació d'una prosa igualment vençuda i humiliada. Com si, cirurgià o curander, empràs les paraules com si fossin un bisturí per burxar dins les ferides més íntimes, i, tanmateix, veient-se incapaç de guarir-les, volgués com a mínim mostrar-nos-les. A carn viva.
Emperò quan vaig guaitar dins el pròxim conte, un escriptor amb l'expressió del tot eixuta assegut davant l'ordinador que parpellejava en blau, vaig pensar que potser tendria el privilegi de ser testimoni del naixement d'una idea revolucionària, d'una frase colpidora, una espurna de creació que s'esbandís i il·luminàs tota una estança per a donar lloc a la fantasia més exaltada quan la realitat va ser ben diferent, ja que em vaig haver d'empassar tota l'angoixa, punyent com tatxes al cervell, de l'escriptor car tenia el cap completament en blanc, se sentia al bell caire llenegadís de les paraules, caic no caic al precipici més pregon de la impotència per a confegir uns mots salvadors. I tot perquè feia poc temps, el dia que havia presentat la seva darrera novel·la, el presentador, amb tota la seva mala bava, va deixar anar, com qui tira una pedra i amaga el braç, que a la novel·la hi havia una manca d'experimentació, comentari que va devastar, destarotar, la migrada seguretat de l'escriptor. (I, per res del món no voldria, jo, ara, que alguns dels meus comentaris produïssin un daltabaix paregut a en Miquel López Crespí, perquè crec que, d'una manera ben voluntària, no hi ha experimentació a la seva prosa, sinó que és una prosa que arriba a ser concupiscent de tan despullada, com si en Miquel volgués adaptar la desolació que pateixen els seus personatges a la devastació d'una prosa igualment vençuda i humiliada. Com si, cirurgià o curander, empràs les paraules com si fossin un bisturí per burxar dins les ferides més íntimes, i, tanmateix, veient-se incapaç de guarir-les, volgués com a mínim mostrar-nos-les. A carn viva.).
Perquè tot seguit, la gent que tornava del local del partit a Cercle clos, suats, després de cridar pels carrers de Palma contra l'agressió ianqui a Líbia, companys de lluita que ara són els qui, del tot reciclats, ocupen càrrecs de prestigi i de poder en institucions públiques. Qui ho hagués hagut de dir, es queixa l'autor, en boca del protagonista, devers l'any 1982!
Per si això, topar-se amb la manifestació de gent tota esverada, fos poc, vaig trobar obert de pinte en ampla el portal de la casa de l'home que s'havia tallat la llengua per no haver de participar de les converses banals de la seva dona, lectora de revistes del cor, o de les dels fills, que només sabien xerrar de motos japoneses i de femelles estrangeres. Però llavors encara els podia sentir i va haver d'embussar-se les orelles, i com que va aprendre a llegir els llavis, es va veure obligat a treure's els ulls, i, d'aquesta manera, a la fi, va trobar un redol de pau i d'assossec a l'ombra del seu hortet interior que tan acuradament havia conreat.
Hi ha moltes més cases al carrer de Vida d'artista, amb finestres mig badades darrere de les quals s'hi endevina més tragèdia ofegada i més desencís. No obstant això, vaig decidir girar coa i anar a prendre cafè al Diplomàtic, el mateix vespre que un grup d'escriptors, uns quants, herois del furient món de la ploma s'havien reunit, com acostumaven a fer un pic cada mes, per sopar i discutir, en aquesta ocasió, exactament, sobre l'eficàcia o no eficàcia dels premis literaris. I, en lloc de conversar d'aquest tema, començaren a ballestrejar contra els companys absents, cosa que baldament sia sobradament sabuda i fins i tot assimilada, xerrar malament dels qui no hi són, va fer que més d'una vegada, davant l'acidesa dels comentaris, fes mala via amb el cafè. I sobretot la meva indignació va pujar fins el sostre perquè entre la colla d'escriptors, una quinzena -no els vaig comptar-, només hi havia una dona, na Bielona, contista insigne, emperò cada vegada que intentava donar la seva opinió, ells li tapaven la boca amb un comentari del tot displicent. I això em va sulfurar de tan real com és. Gelosos com solen esser els escriptors del domini intel·lectual dins el món femení.
Na Bielona es defensava:
-Enveja, us moriu d'enveja. Almenys les dones no en tenim tanta. Per això som més intel·ligents, més sensibles, més...
-Calla, calla, Bielona..., li replicaven ells, molt segurs, i molt fatxendes. El que més em va escarrufar tanmateix, va esser, una vegada ja drets per anar-se'n, el que va dir el capdavanter del grup, la veu sentenciosa:
-No vull veure cap article sobre clarícies de llibres que no siguin d'autors assidus a la tertúlia del Diplomàtic.
També massa real, per deixar-me indiferent. Perquè en aquesta estimada i també plorada illa, a la qual arlots sense escrúpols han anat convertint en una mena de meretriu engalanada de joiells falsos que mig xerroteja quasi tots els idiomes del món i menysprea la llengua pròpia, en aquesta terra adúltera que ens ha tocat viure; l'amiguisme intel·lectual, per a la bona salut de la literatura, és més mortal que la sida.
En Miquel López Crespí ben segur que ha sentit damunt l'epiteli dels seus llibres els estralls d'aquest virus destructiu. Perquè, ja n'hi ha prou d'arrauxats gurus, cappares que s'autoproclamen totpoderosos dins l'univers de les lletres catalanes, i, amb afany exterminador, van sentenciant qui és digne d'entrar en el regne dels escriptors, i qui no és digne d'entrar enlloc.
L'obra d'en Miquel López Crespí, però, camina tota sola, sense les crosses de cap moda, ni la protecció de cap capella literària. No necessita tenir ciris encesos. Ni rebre efluvis que l'entabanin.
Els personatges que ens mostra, desheretats d'aquest món, utòpics i disbauxats, caminen sense amor. No hi ha gens d'amor dins la seva vida, ni dins cap plec del seu cor. Són pobres diables deixats de la mà de Déu. I, com ja he dit abans, ens ho conta amb una prosa que fereix la sensibilitat de tan despullada.
Supòs que això, ferir-nos, és el que es proposa en Miquel. Tirar-nos a la cara la vergonya més rònega. I, amb una mica de sornegueria, i un pessic de cinisme, crear-nos malsons.
Si de bon de veres aquesta és la seva intenció, ell almanco pot dormir tranquil. Perquè ho ha aconseguit. Plenament.
Publicat en el número 75 de la revista El Mirall (setembre-octubre de 1995). Pàgs. 45-47.
1 Miquel López Crespí. Vida d'artista. Girona. Llibres del Segle, 1995.
pobler | 24 Març, 2011 06:36 |
A Els Verds els agrada defensar militarment els drets humans. El Govern rojiverd va enviar tropes a Afganistan, al Golf Pèrsic, a la Banya d'Àfrica, a la Mediterrània. Amb un pressupost de 1.700 milions d'euros i 10.000 soldats, Alemanya és avui el segon proveïdor de tropes després dels EE. UU. amb destacaments estacionats des de l'Afganistan als Balcans.
Els Verds i la guerra
Per Vicente Romano (Web Ixent)
(Ressenya del darrer llibre de Jutta Ditfurth)
Jutta Ditfurth és sociòloga i escriptora d'assaigs polítics, guions i novel·les. Activista de l'esquerra extraparlamentària i, sobretot, del moviment antinuclear i feminista. En la tardor d' Alemanya de 1977, cofundadora d'Els Verds el 1980, i va ocupar la presidència federal entre 1984 a 1988. De 1989 a1995, presidenta de sindicato e periodistas. De 1989 a1995 va ser la presidenta del sindicat de periodistes. El 1991 va abandonar el partit dels Verds a causa del seu dretanització i va passar a formar part de l'esquerra ecològica. De 2001 a 2008 va representar a l'associació electoral ÖkolinX-Llista antiracista al parlament regional de Frankfurt.
Entre els seus nombrosos llibres es destaca la Biografia (2007, porta 4 edicions)) d'Ulrike Meinhof, Zeit des Zorns (Temps de la ira, 2009)), Die Himmelstürmerin (novel.la sobre la Comuna de París), Das waren die Grünen. Abschied von einer Hoffnung (Això van ser els verds. Adéu a una esperança, 2000).
Els Verds, el títol original del qual llibre és Krieg, Atiom, Armut. Was sie retrobament, was sie tun: Die Grünen (Guerra, energia atòmica, pobresa. El que diuen, el que fan: Els Verds, Berlín 2011, 288 pp.) És el segon llibre que Jutta Ditfurth li dedica a aquest partit. La seva presentació va tenir lloc el 20 de febrer d'aquest any a Berlín. Si en el primer analitzava el procés de dretanització dels Verds, l'abandonament dels seus ideals inicials, la seva aspiració a ser l'alternativa, etc., En aquest documenta exhaustivament l'actuació política dels Verds davant la guerra, l'energia nuclear, la pobresa , l'economia de mercat i el capitalisme. Posa de manifest la disparitat existent entre el que diuen i el que fan.
Aquest excel lent anàlisi, realitzat per una persona que coneix el tema de primera mà, resulta aclaridor no només per conèixer la pretesa alternativa dels Verds alemanys.També es pot aprendre d'ells ara que s'anuncia un partit semblant a Espanya, publicitat de moment amb el nom de Equo.
Els Verds i la guerra
En el seu moment, Els Verds també eren contraris a la participació de l'exèrcit alemany en els conflictes internacionals. Però, una vegada al poder, el Govern rojiverd (1998-205) va aprovar la intervenció d'Alemanya en la guerra contra Iugoslàvia. A partir de llavors, Els Verds es van convertir en un partit guerrer procapitalista. Els "realos", com es denominaven, sabien molt bé que mai podrien arribar al govern si no acceptaven el capitalisme i la OTAN.
Hi ha algú, es pregunta Jutta Ditfurth, que hagi sentit a dir que Els Verds, a qui tant els agrada parlar de "moral" en política, van ser coresponsables de la destrucció de Iugoslàvia i de l'establiment de l'estat mafiós de Kosove? La coalició roja-i-verda va contribuir a situar a H. Thaci, que té per nom de guerra “Serp”, al front del govern de Kosove .Un amic de J. Fischer, Tom Koening, és el responsable d'organitzar l'administració civil. Després del seu descrèdit a Kosove, Fischer el va nomenar responsable de drets humans en el Ministeri d'Afers Exteriors, per passar després a encarregat especial de l'ONU a l'Afganistan. Aquest personatge presideix des de 2009 el Comitè Parlamentari de Drets Humans i Ajuda Humanitària. El gener de 2011 aquest "verd" ha votat a favor de prolongar l'enviament de tropes a l'Afganistan. Koening va prometre posar els drets humans en el centre de la política alemanya ..En resum, que quan Els Verds posen en el centre la qüestió dels drets humans s'ha d'entendre com una amenaça a aquests, conclou Jutta Ditfurth.
A Els Verds els agrada defensar militarment els drets humans. El Govern rojiverd va enviar tropes a Afganistan, al Golf Pèrsic, a la Banya d'Àfrica, a la Mediterrània. Amb un pressupost de 1.700 milions d'euros i 10.000 soldats, Alemanya és avui el segon proveïdor de tropes després dels EE. UU. amb destacaments estacionats des de l'Afganistan als Balcans.
La militarització dels drets humans i de l'ajuda humanitària forma part de la política rojiverde. Ha servit de propaganda per salvar els cormorans xops de petroli a la Guerra del Golf (1990-1991. I en la guerra de Iugoslàvia ha estat útil per compensar els crims d'Auschwitz i la de l'Afganistan per alliberar les dones afganeses. Quin sarcasme!
En la fracció verda ningú no demana ja la sortida de l'OTAN, A l'agenda dels Verds no figura la dissolució d'aquest pacte agressiu, sinó la seva extensió cap a l'Est, és a dir, la inclusió de Rússia i els estats de l'antiga Unió Soviètica . L'Atlàntic Nord abasta ara des de Vancouver a Vladivostok.
Els portaveus d'aquest ordre social justifiquen les seves accions bèl.liques en nom de la democràcia, de la igualtat, de l'humanitarisme, etc. Però els drets humans inclouen també la igualtat social. I aquesta, afirma Jutta Ditfurth, només pot aconseguir-se amb la supressió de la explotació agrària i del benefici privat, és a dir, l'eliminació de l'ordre econòmic capitalista global. I cap verd no està disposat a pagar aquest preu, ja que, com a bons burgesos, fa temps que també ells es beneficien d'aquest sistema.
Vicente Romano
(Web Ixent)
L’esquerra anticapitalista de les Illes contra la guerra
NI GADAFI NI L'IMPERI, NO A LA GUERRA.
Ens han ficat una altra vegada en una guerra “humanitària”. Curiosament, també un 19 de març, com fa vuit anys. Tot i que al ca li han col·locat aquesta vegada el collaret d'una resolució de l'ONU, el de Líbia és de la mateixa ventrada que el de l'Iraq o el d'Afganistan: Un règim tirànic com el de Gadafi, fins a ahir amic de les potències occidentals, on venia a plantar la seva jaima, amb els seus camells i verges, i que ara també serveix d'excusa per a un atac bèl·lic que, sens dubte, igualment té uns objectius aliens als de promoure la democràcia i els drets humans.
En el seu moment també van ser els talibans, a Afganistan, o Sadam Hussein, a L'Iraq, tots ells criatures made in usa, les excuses per a iniciar unes guerres que només van servir als interessos de la indústria armamentística, al robatori dels immensos recursos energètics i al control geo-estratègic de la zona, per part d'Estats Units i Israel.
Que ningú no tingui el menor dubte que les potències occidentals, a les quals s'ha unit de manera tan entusiasta el govern espanyol del en altre temps pacifista Zapatero, no donen puntada sense fil. D'una banda, està en joc el futur control dels recursos energètics de Líbia i, per una altra, el control de les incipients revoltes democràtiques en els països àrabs, que ja estan provocant mals de cap, entre d’altres, a l'estat sionista.
Han deixat podrir la situació, sense intentar ni de bon tros una solució pacífica el menys cruenta possible. Qualifiquen com necessari l'atac “per a evitar mals majors”, i han convençut a l'opinió pública que no havia altra alternativa. Pot ser que, també aquesta vegada, a les veus crítiques amb l'atac sobre Líbia se'ns apunti com partidaris de Gadafi, com en el seu moment se'ns va acusar de fer-li el joc a Sadam Hussein. Però tenc per mi que ara, molts d'aquells actors i intel·lectuals de el “no a la guerra”, com també els principals dirigents polítics i sindicals d'aquesta esquerra de cartró-pedra aferrada a les institucions, faran de claque de les decisions de Zapatero.
Mentre, a Bahrain i a Iemen s'assassina a desenes de manifestants, sense que la “coalició” mogui una pestanya. El mateix val per als sàtrapes i petro-monarques que composen mitja Lliga Àrab, encoratjadora de la “zona d'exclusió aèria” per a Líbia. L'exèrcit d’Aràbia Saudita, per cert, veritable “exemple” d'estat democràtic, ha entrat a Bahrain per a sostenir el règim tirànic amenaçat per les revoltes populars, sense que els vaixells de la “coalició” hagin posat proa al mar d'Aràbia. La hipocresia occidental no coneix límits. O millor dit, els límits els marquen els interessos econòmics i geopolítics purs i durs, important-los un pebre els drets humans i altres cançons.
Bloquegin els règims dictatorials, suprimeixin els paradisos fiscals que els donen cabuda, i donin-li veu al poble. Aturin aquesta guerra, deixin de matar víctimes innocents, forcin una solució pacífica i democràtica del conflicte. Aquesta nova guerra, com la qual va començar fa exactament vuit anys, ni es fa en el nostre nom, ni contarà amb el nostre silenci.
Pep Juárez,
Març de 2011
« | Març 2011 | » | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Dl | Dm | Dc | Dj | Dv | Ds | Dg |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |